ENGLISH
Omgaan met prijsvariaties

Managen van prijs variaties als inkoper?

Een vraag die bijna elke koper op een bepaald moment zal stellen, is: "Is dit de beste prijs die ik kan krijgen?" De terugkeer van de inflatie maakt prijsonderhandelingen een veeleisender en strategischer kritisch vermogen. Vaak ontbreken echter de juiste tools, capaciteit of tijd om te bepalen of en wanneer een leverancier zijn prijzen effectief heeft verhoogd. Dit is belangrijke informatie omdat u als koper wilt controleren of eventuele prijsverhogingen gerechtvaardigd zijn.

The historie van prijs variaties

Gedurende vele jaren bleef de inflatie in een groot deel van de wereld laag. Zelfs in de jaren zeventig tijdens de "Grote Inflatie" hadden de meeste leiders op het gebied van inkoop, toeleveringsketens en operaties weinig invloed. Specifieke grondstoffen zouden scherpe prijsstijgingen ondergaan, maar die krachten namen doorgaans af voordat ze een brede prijsdruk over delen van de economie konden veroorzaken.

Dat is echter in de loop van de tijd veranderd en de handelaren van vandaag plannen en kopen voor hun categorieën in een van de moeilijkste inflatoire omgevingen die de wereld in decennia heeft gezien. Wanneer een leverancier een prijsverhoging aan een koper aankondigt, vooral in deze economische omgeving, heeft de koper mogelijk niet de juiste tools, capaciteit of tijd om te bepalen wat dit effectief betekent voor hun bedrijf en of deze verhogingen gerechtvaardigd waren.

Markt informatie

Om met prijsschommelingen om te gaan, en in het bijzonder met prijsstijgingen, is het van cruciaal belang om marktinformatie over prijzen te verzamelen. U kunt beginnen met het analyseren van uw eigen factuurgegevens. Zoek voor welke leveranciers en productgroepen de prijzen de afgelopen periode zijn gestegen en probeer vast te stellen of dit verwacht gedrag is gezien de huidige marktomstandigheden.

U kunt een kijkje nemen in de grondstoffenprijsindex van het IMF om de laatste prijstrends te ontdekken. Normaal gesproken zullen trends zich op een gegeven moment voortplanten via de producten die u koopt. 

Contract management

Hoe kan een organisatie zeker weten dat prijsverhogingen op korte termijn eerlijk en in lijn met de verwachtingen zijn? Hoe kunnen bedrijven zich voorbereiden op de langetermijngevolgen van inflatoire markten? Hoewel deze vragen moeilijk te beantwoorden zijn, zijn ze van groot belang voor goed contractbeheer.

Voor een inkoper begint het allemaal met het monitoren van bestaande leverancierscontracten. Er is geen gemakkelijke manier om prijsschommelingen in de zakenwereld te controleren. Prijzen zijn moeilijk te beheren, vooral met de verscheidenheid aan productitems en verouderde catalogusgegevens die er zijn. Het één voor één analyseren van prijsvariaties voor elke grondstof zou een tijdrovende taak zijn, resulterend in geïsoleerde inzichten en niet-gerelateerde kennis.

Benadering gebaseerd op aggregaties

Het is beter om een geaggregeerde benadering toe te passen waarbij prijsvariaties worden gemiddeld over leveranciers, merken of categorieën. Deze aanpak geeft u de inzichten die nodig zijn om uw contracten te beheren. Als u inconsistenties constateert, heeft u het recht om uw leverancier(s) te vragen waarom hun prijzen niet in overeenstemming zijn met de huidige markttendensen.

Dezelfde logica kan worden toegepast bij het sluiten van nieuwe deals. Hoe beter u kunt uitleggen waarom een dalende prijstrend van een relevante grondstof correleert met het product dat u vraagt, hoe groter de kans dat u betere voorwaarden krijgt tijdens contractonderhandelingen.

Neem prijsverhogingen niet als vanzelfsprekend aan. Versterk je positie aan de onderhandelingstafel!