ENGLISH
Spend Classificatie

Spend Classificatie

Wat is uitgavenclassificatie? Uitgavenclassificatie is een logische manier om vergelijkbare goederen of diensten te groeperen in productklassen (categorieën) langs een vooraf gedefinieerde taxonomie.

Spend Taxonomie

Een taxonomie kan worden gedefinieerd als een methode voor het classificeren van een set gegevens of objecten. Als u als bedrijf geen uitgavencategorieën heeft gedefinieerd, wilt u misschien de openbaar beschikbare categoriedefinities bekijken als basis om uw eigen categorieset te ontwikkelen.

Er zijn een aantal verschillende productclassificatienormen, maar de meest voorkomende zijn de UNSPSC (UnitedNations Standard Product Classification), de GPC (Global ProductClassification) en de ETIM-standaard (zie voorbeeld). De UNSPSC wordt gebruikt door bedrijven over de hele wereld, terwijl de GPC en de ETIM vooral in Europa worden gebruikt.

Source: https://www.etim-international.com/

De eerste stap bij het classificeren van uitgaven is dus het kiezen van een productclassificatiestandaard die voldoet aan uw behoeften om uw producten te classificeren.

Voordelen van Spend Classificatie

Waarom moeten bedrijven productitems classificeren in standaardcategorieën? Het gebruik van productclassificatienormen heeft een aantal voordelen:

  • Standaardisatie – Een gestandaardiseerde productclassificatie kan de inkoopkosten voor een bedrijf verbeteren. Door standaardisatie heeft het bedrijf een duidelijk beeld van wat het koopt en van wie deze goederen en diensten afkomstig zijn. Alleen dan zal het in staat zijn om marginale verbeteringen aan te brengen in zijn uitgavenprestaties.
  • Uitgavenanalyse mogelijk maken - Zonder nauwkeurige categorisering van historische uitgavengegevens kan geen enkele analyse de informatie opleveren die nodig is om inkoopbeslissingen volledig te optimaliseren of effectieve onderhandelingen te voeren.
  • Optimaliseren leveranciers bestand – Met behulp van een inkoopanalyse op basis van een uitgavenclassificatie kunt u de gemeenschappelijkheid van productgroepen tussen afdelingen, business units en/of leveranciers identificeren. Als u dit combineert met informatie over hoeveel van deze uitgaven onder contract staan, bent u goed voorbereid met gegevens wanneer u onderhandelingen aangaat die kunnen leiden tot volumekortingen, betere betalingsvoorwaarden en meer uitgaven onder contract. Een brede zichtbaarheid in productgroepen zorgt voor meer strategische inkoopopties.

Is dat makkelijk? Niet echt.. lees verder voor de belangrijkste uitdagingen.

Uitdagingen Spend Classificatie

Als de meest waardevolle dingen in het leven, is het classificeren van uitgaven niet gemakkelijk. Er zijn veel uitdagingen in het classificatieproces.

  • Kwaliteit– De gegevenskwaliteit van de te classificeren productitems is vaak vrij slecht, wat het moeilijk maakt om classificaties op te maken. Bovendien kunnen productitems verschillende bronnen hebben, zoals meerdere ERP-systemen. In deze situaties moeten gegevens eerst worden geïntegreerd voordat een volledige uitgavenclassificatie kan worden uitgevoerd.
  • Nauwkeurigheid- Bedrijven hebben aanzienlijke hoeveelheden verkeerd geclassificeerde gegevens waardoor ze hun uitgaven niet effectief kunnen beheren. Algemene methoden om uitgaven te classificeren zijn om dit handmatig te doen of om een op regels gebaseerd systeem te gebruiken. Deze taken zijn arbeidsintensief en leiden doorgaans tot menselijk falen tijdens het classificatieproces.
  • Arbeidsintensief - Het handmatig classificeren van alle verschillende soorten productitems is zeer arbeidsintensief. Meer geavanceerde methoden zoals Machine Learning-technieken kunnen zeer nuttig zijn bij het uitvoeren van dergelijke taken. Op basis van een gelabelde trainingsset kan een model worden gegenereerd om automatisch classificaties te maken.

Spend Classificatie Powered By Machine Learning

Zuiver ICT ontwikkelt een Machine Learning-model met als doel productbeschrijvingen automatisch in groepen of subgroepen in te delen. Het maakt het mogelijk om een zeer waardevolle uitgavenanalyse uit te voeren.

We zitten in de fase dat er nog een model wordt opgeleid. Als u geïnteresseerd bent in het verbeteren van uw productclassificatie, op basis van een vooraf getraind model, bent u van harte welkom.

Alle gelabelde gegevens die beschikbaar zijn, versterken het trainingsproces, wat resulteert in een hogere nauwkeurigheid. In deze ontwikkelingsfase is deelname dan ook gratis in die zin dat wij geen kosten in rekening brengen voor de uitkomst van de uitgevoerde classificatie.Als u interesse heeft, neem dan contact met ons op

As most valuable things in life, Spend Classification doesn’t come easy. There are many challenges in the classification process.